Tuesday 8 July 2014

N.I.K.M.A.T

Assalammualaikum.
Allahumasoliala sayyidina Muhammad s.a.w 3x

Sahabat sebelum kalian membaca ENTRY kali ini, istighfarlah kita terlebih dahulu
mungkin juga ada kesilapan yang kita terlepas pandang 
namun sekurang-kurangnya kita merasakan kita ini hamba yang sarat dengan dosa 
dan merendah diri lah kepada Allah yang mengurniakan pelbagai macam ni'mat yang kadang-kadang kita terlupa untuk syukuri.
Aku ingin berkongsi sedikit cerita yang bukan kepunyaan namun ianya adalah kepunyaan ilahi yang diberikan kepada aku untuk aku sedar dan mungkin menyentuh hati kecil ku ini tentang ni'mat kebesaran-NYA.
Pada malam itu aku tidak mampu melelapkan mataku ini sehingga kesubuhnya.
apa yang aku lakukan dengan mengemas dan mempersiapkan diri untuk di hantar oleh ayahku ke stesen keretapi elektrik yang berdekatan dengan rumahku di Kelana Jaya.
usai aku  sampai ke stesen cempaka sambil menunggu sahabatku mengambilku,lantas aku duduk di tempat yang disediakan sambil bersarapan secara ala kadar.
mataku melilau mencari kelibat sahabatku jika mereka sudah datang untuk menjemputku namun masih tiada.
Namun dalam penungguanku itu Allah mengisi masa aku sebentar dengan menunjukkan kebesaran-NYA kepadaku.Apa yang aku terlihat ialah seorang pak cik yang berbangsa cina yang mana dia telah kehilangan ni'mat penglihatan dan waktu itu aku mahu menitiskan air mata kerana tiada satu manusia pun menghiraukannya dan membiarkan dia berdiri tanpa diberikan tempat duduk.
lalu ada seorang lelaki datang dan mendEkatinya lalu bertanya ''pak cik nak pergi mana.naik bas no berapa?" tanya pemuda itu. lalu pak cik itu menyuarakan no bas itu yang samar-samar aku dengari. 

pemuda itu meninggalkan pak cik itu setelah mengetahui bas ingin di naiki pak cik itu belum siap untuk bergerak.aku tidak sampai hati melihat pak cik itu berdiri dalam tidak mengerti apa-apa mungkin perasaan aku.Lalu aku mendekati dan mengajaknya duduk.pak cik itu pun duduk sambil menunggu dan waktu itu aku berfikir :
"zulaika, kau punya mata.macam mana perasaan pak cik itu kerana matanya tidak bisa melihat
ketika itu aku tidak terkata dan air mataku mahu menitis tapi aku tahan kerana perasaan simpati bercampur betapa bertuah diri yang lagi hina ini masih ada mata yang  bisa melihat keindahan ciptaan tuhan yang tidak terhingga itu.
sehingga tiba sahabatku sampai aku tidak sampai hati ingin meninggalkan pak cik itu namun disebelahnya ada seorang perempuan cina muda yang aku minta tolong padanya untuk menunjukkan bas yang patut di naiki pak cik itu dan aku berharap wanita cina iu membantu pak cik itu.



sahabat kita punya mata yang masih bisa melihat kebesaran-NYA
maka gunakan ni'mat itu sebaik yang mungkin sebelum pemiliknya mengambilnya semula.
Lihatlah sesuatu yang mampu mengingatkan kalian kepada Allah dan mampu menginsafkan diri supaya sentiasa bersyukur dan bersyukur

perasaan ku tika itu pada siapa dia meminta pertolongan sedang aku dalam ni'mat islam
aku punya Allah 
tempat aku mengadu,memohon pertolongan
tempat aku menceritakan segala isi hati ini
sedangkan pak cik itu bagaimana dia mengharungi kehidupannya 
 namun aku tahu Allah lebih mengetahui tentang apa yang diciptakan.


sahabat kalian punya fizikal yang baik maka berbaktilah untuk jalan-NYA
sahabat dan diri ini usahlah kita sombong bahkan mendabik dada dengan apa yang kita ada sedang yang ada itu akan pulang jua bila tiba panggilan-Nya...TUNGGU PENANTIANYA

pandangan yang indah ialah pandangan yang senantiasa memandang kebesaran yang diciptakan tuhan bahkan menundukkan diri dari hawa nafsu yang lemah lagi penuh dengan kehinaan ini bagi mencari Redha-Nya.

mata yang terpelihara bakal melahirkan pandangan yang suci 
mata yang berzikir pada penciptaNya bakal menundukkan pandangannya
mata yang jujur tidak akan sesekali mudah menuturkan sesuatu yang palsu
namun mata itu adalah hati kamu
jika mata kamu berbisa
maka menanahlah hati kamu.

sahabat setiap barisan kata yang ditulis ini bukan milik aku tapi Dengan izin kekuatannya DIA benarkan aku menulisnya .
Ya Allah, Ampunilah diri yang lemah lagi hina ini 
aku tidak punya apa-apa hanya aku menagih rahmat kasih dan sayangmu
sebagaimana engkau memeliharaku sejak aku dalam kandungan ibuku sehingga aku menjadi manusia unuk memakmurkan bumiku

sahabat renungkanlah.<muhasabah diri ini juga namun aku ingin dimanfaati bersama kerana syurga bukan hanya untuk aku seoarang akan tetapi untuk semua sahabat yang aku kenali mahupun tidak >

semua sahabat dunia akhirat :)

WALLAUA'LAM 

No comments:

Post a Comment